maandag 10 januari 2011

De eeuwige zoektocht

De harde kern van de leden van de werkgroep bestaat anno 1992 uit verzamelaars, in verscheidene gradaties. Er ziten slechts een paar ervaren collectionneurs bij, zoals stichter JP Hendrickx en Roger Philippot. De meeste deelnemers zijn echter beginners die nog op zoek zijn naar de waarheid, naar bibliografische informatie en vooral naar veel oude boeken voor weinig geld. Er zitten ook enkele mensen bij met alleen belangstelling voor een bepaalde niche : publicaties van Averbode en John Flanders bijvoorbeeld, Wrillalbums, of reclamestrips. De meesten proberen gewoon de stripreeksen die ze als tiener lazen te vervolledigen, in eerste of toch minstens in oude druk. Ik ben ook in dat geval. Sinds 1984 richt ik mijn schreden naar handelaars in oud papier, rommelmarkten en verzamelaars, op zoek naar info en ontbrekende delen in mijn collectie.
Stripwinkel Pierke in Gent wordt al snel een geliefkoosd adres … toen al een ware stripgrot van Ali Baba. Pierke verspreidt op een gegeven moment een losbladige stripencyclopedie. Een lang leven is het project niet beschoren, maar een paar pagina’s over Rik Clément doen mijn hart sneller slaan en worden in een plastic mapje bewaard. Dees Dubbel en Ridder Reinhart behoorden als piepjonge lezer van Het Volk en ’t Kapoentje al tot mijn favorieten. Die Clément heeft iets … speciaals. Het blijkt echter moeilijk om info te vinden over Dees Dubbel. Blijkbaar zijn verhalen verschenen in de krant, in Ohee (daarvan heb ik er al enkele) en in album (daarvan kocht ik er verschillende zelf, in de jaren zestig, van mijn zakgeld!). Ik duid de titels waarvan ik trotse eigenaar ben, aan door een bolletje zwart te maken in de stripencyclopedie. Dan nog op zoek naar de rest… een handig zakenman, die Pierke … en sympathiek ook nog. Maar niet alle verhalen blijken beschikbaar in album of Ohee, en hoeveel heeft Clément er eigenlijk gemaakt? Allemaal vragen die voorlopig onopgelost blijven.

Niet toevallig dus sieren Dees, Coletje en César de cover van magazine nr. 2. De lijstjesdrang, de eeuwige zoektocht naar ontbrekende verhalen komt me weer voor de geest wanneer ik nummer 2 bekijk. Uit een oud kapoentjesalbum kopieer ik een aankondiging van album 2, het mytische De Zaterdagman, en leef me weer uit in knippen en plakken … Kon ik toch ooit alle verhalen van Dees Dubbel lezen, in 1992 was het een onbereikbare droom! Niet alleen voor mij, zo blijkt.
Later wordt Joeri Delamane lid, net als ik bezeten van het werk van Rik. Joeri en ik realiseren (wanneer we samen in het bestuur van de vzw belanden) samen onze droom: de volledige Dees Dubbel-bibliografie komt er en we werken vanaf 2001 gestaag verder aan de volledige publicatie van àlle verhalen. We maken zelfs kennis met Rik Clément in persoon. Wat een fantastische tijd, Joeri! Maar dat verhaal vertel ik nog wel eens in de rubriek “fenixalbums”…

EERSTE DRUK
Ook BSM2 werd herdrukt, net als de andere magazines met oranje kaft. Voor details, zie de beschrijving bij BSM1 (pagina: magazines).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten